Wydaje Ci się, że znajomych stać na wszystko? Oto sześć logicznych tłumaczeń, które ostudzą wyobraźnię

Autor ,

W dobie mediów społecznościowych może się wydawać, że internetowych znajomych stać na wszystko. Nieustannie podróżują, spędzają czas w modnych knajpach, żyją w luksusowych wnętrzach i uprawiają drogie hobby. Na tle zdjęć z Instagrama i Facebooka nasza codzienność wypada blado. Nie warto się porównywać, a tym bardziej podejmować decyzji o wczasach czy zakupach na kredyt. Wyobraźnię studzą ekonomiczne analizy.

1. Polacy to niepoprawni optymiści
Nie wszystko złoto, co się świeci. Z badań wynika, że Polaków nie stać na wszystko. Owszem, starają się widzieć swoje finanse w dobrym świetle, choć racjonalnie wiedzą, że czasem trudno dopiąć budżet. Doskonale obrazuje to „Portfel Statystycznego Polaka”, badanie opublikowane w lipcu br. przez Krajowy Rejestr Długów. Wynika z niego, że 68 proc, Polaków ocenia pozytywnie swoją sytuację finansową. Z drugiej strony odpowiedzi na pytanie szczegółowe, nie potwierdzają powodów do optymizmu. Tylko 25 proc. Polaków przyznaje, że radzi sobie finansowo i nie musi się ograniczać. Kolejne 45 proc. radzi sobie, ale musi się ograniczać, 7 proc. - odpowiedziała, że trudno ocenić ich sytuację finansową, 16 proc. - deklaruje, że ich nie stać na wszystko, a 9 proc. - nie ma funduszy na podstawowe potrzeby.

2. Coraz więcej na kredyt
Nowe mieszkanie, super meble, wczasy czy najnowszy sprzęt RTV i AGD – to dobra, które coraz częściej finansowane są na kredyt, bo Polaków nie stać na wszystko. Z produktów kredytowych korzysta już 15,3 milionów Polaków. A liczba ta stale wzrasta. Z danych BIK wynika, że w pierwszym półroczu br. w bankach zadłużyło się kolejne 46 tys. osób, natomiast w sektorze pożyczkowym 122 tys. osób. Coraz częściej zadłużenia - kredyty, pożyczki, alimenty, rachunki za telefon, media, czynsz - opłacane są z opóźnieniem powyżej 30 dni. Łącznie wynoszą prawie 71 mld zł.

3. Zarobki kontra wysokie koszty życia
W domowych budżetach większości Polaków wciąż nie ma miejsca na szaleństwa. Realizacja marzeń np. o wymarzonym kinie telewizyjnym, często jest efektem zaciskania pasa. Mało kogo stać na wszystko. Według GUS w I kwartale 2018 r. średnie wynagrodzenie wyniosło 4 622,84 zł brutto. Z kolei same podstawowe zobowiązania statystycznego gospodarstwa domowego wynoszą 1572 zł.
Polacy średnio płacą 193 zł za prąd, 102 zł za telefon, 108 zł za wodę, 52 zł za wywóz nieczystości, 68 zł za Internet, 83 zł za telewizję kablową lub satelitarną, 116 zł za gaz, 514 zł za czynsz i 336 zł za energię cieplną.
Najwięcej pieniędzy do dyspozycji po uregulowaniu wszystkich stałych zobowiązań pozostaje osobom od 25. do 34. roku życia oraz osobom z wyższym wykształceniem - jest to średnio ponad 2600 zł, czyli niemal o tysiąc złotych więcej powyżej średniej, która wynosi prawie 1679 zł. Z drugiej strony kalkulacja nie uwzględnia rat kredytów hipotecznych, które dla wielu młodych są trudnym, comiesięcznym obciążeniem.

4. Bez zagranicznych wakacji
Wbrew wizji, jaką tworzą media społecznościowe, Polacy wciąż nie należą do turystycznych wyjadaczy. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Diners Club Polska wynika, że w 2017 roku wyjazd planowało 70 proc. Polaków, w czym tylko 13,9 proc. planowało wyjazd zagraniczny. Co więcej, na taki wyjazd częściej pozwalali sobie osoby korzystające z programu 500 plus. Budżet wakacyjny wynosił przeciętnie od 1 do 2 tys. zł. 

5. System zakupów na raty ma się dobrze
Polaków nie stać na wszystko, stąd według analityków BIK, w okresach przedświątecznych widoczne są wzrosty sprzedaży ratalnej. Dominują zakupy w centrach handlowych, a decyzja jest skutkiem narady całej rodziny. Zaciągnięte kredyty ratalne najczęściej przeznaczane są na zakup sprzętu AGD i RTV (34 proc.) lub urządzeń elektronicznych komputera, laptopa (24 proc.). 

6. Polaków stać na wszystko? Skąd to mistrzowie okazji
Słabość do wydawania pieniędzy Polacy rekompensują zakupami na wyprzedażach. Z badania firmy doradczej KPMG, opublikowanego w grudniu 2017 roku, wynika, że 49 proc. Polaków zwleka z zakupami do czasu promocji. Połowa badanych przyznała, że kupiła dodatkową rzecz właśnie dlatego, że była objęta promocją. Ponad Polacy nie lubią być rozrzutni. 76 proc. przyznała, że atrakcyjna cena jest głównym czynnikiem motywującym do kupienia produktów.

Niezależnie od tego, czym Polacy chwalą się w social mediach i tak najważniejszą wartością jest szczęście rodzinne. To właśnie rodzina i zdrowie odgrywają kluczową rolę w życiu – wynika z badań CBOS. Warto o tym pamiętać.





Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ

TAGI: znajomych

STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU